DORA megfelelés támogatása

Véglegesednek a teljes pénzügyi szektor kibervédelmi előírásait meghatározó DORA rendelet információbiztonsági követelményei

A szaporodó kibertámadások ellen információs és kommunikációs technológiai követelményeket fogalmazott meg az EU a pénzintézetek és a velük kapcsolatban álló szervezetek számára. A cél a digitális ellenállóképesség egységes fejlesztése és a működési kockázat csökkentése.

 

Miért pont a pénzügyi szektor?

A felhasználói igények alaposan megváltoztak az elmúlt évek során, a trend pedig a piac minden szereplője számára egyértelmű: a bankfiókok és a személyes ügyintézés csökkenő jelentőségével szemben rohamosan nő az internetes pénzmogások száma. A legnagyobb pénzügyi szervezetek legkisebb ügyfelei is már inkább online, mobiltelefonjuk segítségével intézik banki ügyeiket ahelyett, hogy személyesen fáradjanak be a közeli bankfiókba. Ez a növekvő, akár országhatárokat is átívelő digitális pénzmozgás mindeddig nem látott kihívásokat jelentett a pénzintézetek számára, akiknek online szolgáltatásaik teljes kiépítésével és 0-24 történő biztosításával kellett válaszolni ügyfeleik igényeire. A pénzintézetek által üzemeltetett vagy külsős partnereik által szolgáltatott digitális rendszerek szövevényes hálózata elsődleges kiberbiztonsági kérdés lett, azok információbiztonsága és működési stabilitása ugyanis legalább annyira társadalmi, mint gazdasági érdekünk.

Az Európai Unió válasza: a DORA

A DORA vagyis a Digitális Működési Ellenálló Képességről szóló rendelet (Digital Operational Resilience Act) egy kulcsfontosságú lépés a pénzügyi szektor kibervédelmének biztosítása felé. 

A DORA rendelet célja, hogy a digitális ellenállóképesség növelésével felkészítse az  EU pénzügyi szervezeteit az adathalász kísérletek és kibertámadások ellen. A DORA kockázatkezelési előírásain keresztül egy egységes és megerősített digitális biztonsági keretrendszert kíván biztosítani, melynek fő célja, hogy a pénzügyi szervezetek ellenállóbbá váljanak az egyre szaporább számban érkező kiberfenyegetésekkel szemben. Magában foglalja a kiberbiztonsági kockázatok kezelését, az üzletmenet-folytonosság biztosítását, és az operációs ellenállóképesség növelését.

Nemcsak pénzintézetek számára

A DORA információbiztonsági előírások és követelmények nemcsak a legnagyobb pénzügyi szervezetekre vonatkoznak, hanem széles körben érintik a pénzügyi szektor többi szereplőjét is. Ide tartoznak a bankokon és hitelintézeteken túl a biztosító társaságok, a pénzügyi tranzakciók végrehajtását támogató tőzsdék és fizetési rendszerek, továbbá azok a külsősnek, harmadik félnek is mondható, digitális felhőszolgáltatást nyújtó cégek is, akik kulcsfontosságú online infrastruktúrát biztosítanak a pénzügyi szektor vállalatai számára.

Bár a DORA rendelet elsődleges célja, hogy a pénzintézetek ellenállóképességét erősítse, ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, egy átfogó keretrendszert kell hogy biztosítson a pénzügyi intézményekhez kapcsolódó digitális szolgáltatók számára is. A pénzintézetek és beszállítóik így közösen kell, hogy megfeleljenek a szabályozókban foglaltaknak, ezzel jelentősen kiszélesítve azok körét, akikre az előírások vonatkoznak.

Főbb szabályok és kötelezettségek

Egyelőre az alábbi 5 fő követelménycsoportot nevezi meg a DORA olyan területekként, amelyek fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy ne csak online és okosan, de a jövőben is biztonságosan kezelhessük pénzügyeinket: 

  1. IKT kockázatkezelés

A DORA rendelet előírja, hogy a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell egy integrált információs és kommunikációs technológiai (IKT) kockázatkezelési keretrendszerrel, amely magában foglalja:

  • A kiberbiztonsági kockázatok azonosítását és értékelését.
  • Megfelelő védelmi intézkedések végrehajtását a kockázatok csökkentése érdekében.
  • Rendszeres felülvizsgálatot és tesztelést az IKT rendszerek biztonságának fenntartása céljából.
  1. Incidensek jelentése és kezelése

A pénzügyi intézményeknek ki kell alakítani eljárásokat a kiberbiztonsági incidensek azonosítására, jelentésére és kezelésére, beleértve:

  • A jelentős kiberbiztonsági incidensek azonnali jelentését a hatóságok irányába.
  • Válaszmechanizmusok kialakítását az incidensek azonnali lereagálása érdekében.
  1. Digitális ellenállóképesség tesztelése

A DORA követelményei szerint a pénzügyi intézményeknek rendszeresen végezniük kell teszteket, kiberbiztonsági szimulációkat, hogy értékeljék digitális rendszereik és folyamataik állapotát.

  1. Külsős szolgáltatók és egyéb harmadik felek menedzsmentje

A pénzügyi intézmények kötelesek megbizonyosodni arról, hogy külsős partnereik, különösen a kritikus szolgáltatásokat nyújtók, mint például a felhőszolgáltatók, szintén megfelelnek a DORA szabályoknak:

  • Szerződések és megállapodások, amelyek magukban foglalják a kiberbiztonsági előírásokat.
  • A harmadik fél által végzett tevékenységek rendszeres felülvizsgálata és értékelése.
  1. Folyamatos fejlesztés, képzés, információmegosztás
  • A rendelet hangsúlyozza a folyamatos fejlesztés és a személyzet kiberbiztonsági képzésének fontosságát, hogy a szervezetek biztosíthassák a legfrissebb kiberbiztonsági ismeretek és gyakorlatok alkalmazását.

Honosítás

Hazánkban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mint felügyeleti Hatóság alá tartozik a DORA szabályozási elemeknek való megfelelés ellenőrzése. A pénzügyi szervezeteknek a 2024-es év áll rendelkezésre ahhoz, hogy maradéktalanul megfeleljenek a DORA elvárásainak. A Kürt Zrt. a megbízó partnereit a saját fejlesztésű SeCube GRC szoftverének segítségével képes támogatni az előírásokban foglaltak betartásában.

SeCube GRC 

A Kürt Zrt. által fejlesztett SeCube GRC kockázatmenedzsment keretrendszer szoftver célja hogy megkönnyítse és átláthatóvá tegye a DORA-hoz hasonló kockázatkezelési követelmények kezelését és riportálását. A szoftver egy egységes keretrendszerben kínál megoldást a biztonságirányítási, kockázatkezelési, megfelelőségi, auditálási és üzletmenet-folytonossági folyamatok moduláris integrálására. A SeCube GRC célja, hogy összehangolt támogatást nyújtson a vállalat különböző területeit érintő biztonsági elemzési, tervezési és karbantartási tevékenységeihez, ezáltal elősegítve a vállalati IT biztonság átlátható és dokumentálható kezelését. 

Ennek eredményeképpen, a Kürt Zrt. képes lehetővé tenni a szervezetek számára, hogy hatékonyan és egységesen kezeljék a DORA keretében előírt tevékenységeket, többek között:

  • Működési nyilvántartás, üzleti hatáselemzés és besorolások
  • TPP nyilvántartások
  • IKT és TPP kockázatelemzés
  • Compliance vizsgálatok
  • BC és DR tervezés és tesztelés támogatás
  • Incidens nyilvántartás
Szechenyi2020

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Ha szeretne többet tudni a legfrissebb híreinkről, szolgáltatásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre!