Itt a kiberbiztonsági védőoltás a vírusként szaporodó kibertámadások ellen
Az Európai Unió tagállamai, vállalatai kezdhetnek megismerkedni a NIS2 irányelvekkel
Közös kiberbiztonsági rendszer az Európai Unióban
2016-ban, az Európai Unió hatályba léptette a Network and Information Systems (NIS) irányelvet. Az ebben foglalt követelményeknek egyértelmű célja volt: a tagállamok számára biztosítani a kritikus hálózati- és információs rendszereik biztonságát. Ilyen kritikus rendszerek lehetnek az energia, a közlekedés, a vízellátás, illetve bármely digitális infrastruktúra. Az Európai Unió ezzel a közös kiberbiztonsági keretrendszerrel, a fokozódó digitális fenyegetések és az incidensek egyre szaporodó mértéke ellen kívánt hatékonyan fellépni. Ezeket a tagállami szervezetekre vonatkozó biztonsági és jelentési kötelezettségeket aztán a magyar jogrend 2018 tavaszán léptetett hatályba.
A fű zöld, a NIS…
Ahogy teltek az évek, az egyre gyakoribb és összetettebb kibertámadások, valamint a gyorsuló digitalizációs folyamatok következtében szükségessé vált a NIS irányelvek aktualizálása és az új, szigorított szabályok meghatározása. Ennek eredményeként jött létre és került elfogadásra az EU-ban a NIS2.
Az elvárások gyűjteményét az EU 2022/2555 számú irányelveként fogadták el és 2023-ban lépett hatályba. A NIS2 irányelv nem csupán a követelmények modernizálását hajtotta végre, hanem annak hatókörét is jelentősen kiszélesítette. Ennek okán most már a digitális szolgáltatók, a kritikus infrastruktúrákhoz kötődő piaci szervezetek, valamint korábban még nem érintett, új szektorok is beleesnek az irányelv hatálya alá. Ezzel összhangban az irányelv az érintett szervezetek körét, a kockázati szintjük alapján két fő csoportra bontja: Kockázatos és Kiemelten kockázatos ágazatokban működő szolgáltatókra és szervezetekre.
Kinek nem inge…
Kockázatos kategóriába sorolhatók:
Ágazat | Alágazat |
Postai és futárszolgálatok | |
Élelmiszer előállítása, feldolgozása és forgalmazása | |
Hulladékgazdálkodás | |
Vegyszerek előállítása és forgalmazása | |
Gyártás | Orvostechnikai eszközök és in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszközök gyártása |
Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása | |
Villamos berendezések gyártása | |
Máshova nem sorolt gépek és berendezések gyártása | |
Gépjárművek, pótkocsik és félpótkocsik gyártása | |
Egyéb szállítóeszközök gyártása | |
Cement-, mész-, gipszgyártás | |
Digitális szolgáltatók | |
Kutatás |
Kiemelten kockázatos kategóriába tartoznak:
Ágazat | Alágazat |
Energetika | Villamos energia |
Távfűtés és hűtés | |
Kőolaj | |
Földgáz | |
Hidrogén | |
Közlekedés | Légi közlekedés |
Vasúti közlekedés | |
Közúti közlekedés | |
Vízi közlekedés | |
Tömegközlekedés | |
Egészségügy | |
Ivóvíz, szennyvíz | Víziközmű szolgáltatás |
Hírközlési szolgáltatás
Digitális infrastruktúra |
|
Kihelyezett IKT szolgáltatások | |
Űralapú szolgáltatás |
Magyar fordításban
Fontos, hogy a NIS2 direktíva, tehát nem közvetlenül hatályos, hanem minden tagállamnak el kell végeznie a lokális törvényalkotási munkát. A magyar jogalkotók a NIS2 irányelvnek való megfelelés elősegítése érdekében hozták létre a 2023. évi XXIII. törvényt, ami a kiberbiztonsági tanúsításról és felügyeletről szól (röviden: Kibertan törvény). A Kibertan törvényhez kapcsolódó miniszteri rendelet 19 olyan ellenőrzési területet rögzített, amelyeken keresztül összesen 914 védelmi intézkedést definiál.